Strömavbrott? - Såhär går ni tillväga!

Hur går ni tillväga vid ett strömavbrott och när kan ni som kund få ersättning för ert avbrott? Vi har samlat all viktig information om strömavbrott här.

När delar av fastigheten är strömlöst

1) Kontrollera elcentalen. Har en säkring löst ut?
Om ni har en säkring som löst ut ska ni prova att återställa säkringen. Ni kan även testa att byta säkring.

Centralen kan vara uppdelad med flera jordfelsbrytare vilket kan innebära att endast delar av fastigheten är strömlöst, se info nedan för att felsöka på jordfelsbrytare.

2) Har huvudsäkringen löst ut?
Om inte någon av era säkringarna har löst ut kan felet var på er huvudsäkring. I nedre vänstra kanten på displayen på er elmätare ska det stå L1, L2, L3.
• Om någon av L1, L2, L3 fattas kan det betyda att en huvudsäkring är sönder och behövs bytas.
• Om ni har kontrollerat/bytt huvudsäkring och någon av L1, L2, L3 ej tänts upp i displayen så tyder det på att en säkring kan ha gått i matande nät. Kontakta Bjäre Krafts beredskap och vara beredd att titta på er elmätare och förklara vad denna visar.
• Om L1, L2, L3 är synliga så är det full spänning in till elmätaren och felet är i er egen anläggning - kontakta då en elektriker.

3) Löser säkringen ut igen?
Om säkring löser ut igen (grupp- eller huvudsäkring) kan det bero på överbelastning. Kontrollera om du har många strömkrävande prylar igång samtidigt (t ex ugn, spis, mikrovågsugn, disk- och tvättmaskin, torktumlare). Stäng av dessa och testa igen. Om säkringen löser ut igen ska du kontakta en elektriker som hjälper dig.

När hela fastigheten är strömlöst

1) Kontrollera jordfelsbrytaren
Jordfelsbrytaren är oftast placerad i eller vid er elcentral.

• Har den löst ut står brytaren på 0. Prova att aktivera den till läge 1. Ofta är den lite trög, så ni kan få ta i.
• Om jordfelsbrytaren inte har löst, se punkt "Fortfarande strömlöst hus?".

2) Jordfelsbrytaren löser ut igen
Om jordfelsbrytaren löser ut direkt efter att ni försökt att återställa den finns ett bestående fel. Testa då att göra följande:

• Slå ifrån automatsäkringar eller lossa gängsäkringarna i den aktuella elcentralen.
• Återställ jordfelsbrytaren igen.
• Återställ en säkring i taget till dess att jordfelsbrytaren löser ut igen.
• Felet är nu lokaliserat till den säkring som sist återställdes. Låt denna säkring vara från och återställ därefter alla övriga säkringar.
• Dags att återställa jordfelsbrytaren igen.

Nu har du ström i hela er fastighet förutom den säkring ni har frånkopplad som det finns ett jordfel på. Fundera vad som finns anslutet till denna säkring, ofta finns problemen utomhus, men även anslutna föremål eller uttag inomhus kan ställa till det.

När ni har kopplat ur föremålet ni misstänker har blivit fuktigt eller verkar vara trasigt kan ni prova att återställa jordfelsbrytaren igen. Om ni inte kommer på någon orsak till att jordfelsbrytaren löst ut bör ni kontakta en elektriker för att felsöka problemet.

Fortfarande strömlöst fastighet?

På vår hemsida uppdaterar vi löpande aktuella driftavbrott. Är ni anslutet till annat nät hänvisar vi till respektive hemsida*. Om ni inte hittar information om ett pågående driftavbrott som förklarar ert strömavbrott kan ni kontrollera displayen på er elmätare. Om det finns ström fram till er fastighet så ska det i diplayen visas en mätarställning, dvs er mätare är igång.

• Om mätaren är igång men huset ändå är strömlöst, ska ni anlita en elektriker som tar reda på vad som är fel och som åtgärdar det.
• Är elmätaren helt släckt i displayen kontaktar ni oss på Bjäre Kraft, som kontrollerar att ni har el fram till er fastighet. Ligger felet utanför er fastighet skickar vi ut personal för åtgärd.

* Elnätsägare i Båstads kommun och Vejbystrand är till största delen Bjäre Kraft. I Ängelholms kommun är det till största delen Öresundskraft. De flesta i Klippans kommun har Kraftringen som nätägare och när det gäller Åstorp kan det vara Kraftringen, Öresundskraft eller E.ON. Nätområdena följer inte kommungränser. Är ni osäker kan ni kontrollera er faktura eller söka här.

Ersättning vid strömavbrott

Hur bestäms avbrottsperioden?

För att avbrottsersättning ska kunna bli aktuell krävs det bland annat att överföringen av el har varit avbruten under en sammanhängande period (avbrottsperiod) om minst tolv timmar. Rätten till avbrottsersättning gäller därför inte då elöverföringen avbryts i exempelvis tio timmar, fungerar i en timme och sedan åter avbryts i tio timmar. Avbrottsperioden börjar räknas från tidpunkten då Bjäre Kraft fick kännedom om avbrottet.

En avbrottsperiod anses vidare, för tiden efter en inledande period om 12 timmar, avslutad vid den tidpunkt då avbrottet upphört, om överföringen därefter har fungerat oavbrutet under de närmast följande två timmarna. Återkommer elen under kortare tid än två timmar under avbrottstiden fortsätter avbrottsperioden att löpa och räknas då som ett sammanhängande elavbrott.

Exempel 1: Ett avbrott pågår under en sammanhängande period om 13 timmar. Därefter återkommer elen i 2 timmar eller mer. Avbrottet anses då ha pågått i totalt 13 timmar.

Exempel 2: Ett avbrott pågår under en sammanhängande period om 13 timmar. Därefter återkommer elen i 1 timme för att sedan försvinna igen under ytterligare 4 timmar. Efter de 4 timmarna återkommer elen i 2 timmar eller mer. Avbrottet anses då ha pågått i totalt 18 timmar.

Avbrottsersättning utbetalas inte om:

  • Avbrottet beror på kundens försummelse, om avbrottet gjorts för att vidta åtgärder av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla god drift- och leveranssäkerhet, om avbrottet ligger utanför kontrollansvaret för det nätföretag där fel uppstod eller om avbrottet beror på fel i stamnätet.
  • Avbrottsersättning betalas inte till elanvändare som var frånkopplade då elavbrottet påbörjades.
  • Avbrottsersättning betalas inte till kunder som är anslutna till elnätet för inmatning av el.

Avbrottsersättningen kan jämkas

Avbrottsersättning får enligt ellagen jämkas om arbetet med att få igång överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta arbetstagarna för betydande risker. Jämkningen sker då med de timmar som personalen inte kunnat arbeta ute av säkerhetsskäl.

Utbetalning av avbrottsersättning

Avbrottsersättningen ska betalas ut utan oskäligt dröjsmål, dock aldrig mer än sex månader från utgången av den månad då Bjäre Kraft fick kännedom om avbrottet. Avbrottsersättningen betalas ut i första hand genom att vi gör ett avdrag på någon eller några av kommande elnätsfakturor.

Hur stor är avbrottsersättningen?

Vid fel i vårt elnät som varar i minst 12 timmar och högst 24 timmar erhåller ni 12,5% av er beräknade årliga elnätkostnad, dock lägst 2% av prisbasbeloppet avrundat till närmast högre hundra tal kronor (2012-01-01 = 900 kr).

Hur stor er elnätskostnad blir per år beror på:
1. er årliga elförbrukning
2. vilken huvudsäkring ni har (till exempel 16 A eller 20 A)

Varar felet i mer än 24 timmar men högst 48 timmar erhåller ni ytterligare 25% (totalt 37,5%) av er beräknade årliga nätkostnad, dock lägst 2% av ett prisbasbelopp avrundat till närmast högre hundra tal kronor. För varje därefter påbörjad period om 24 timmar erhåller ni ytterligare 25% av er beräknade årliga nätkostnad dock lägst 2% av ett prisbasbelopp avrundat till närmast högre hundra tal kronor. Avbrottsersättningen kan för en avbrottsperiod uppgå till högst 300 procent av er beräknade årliga nätkostnad.

Background pattern

Få ytterligare hjälp

Behöver du support finns vi enkelt tillgängliga på det sätt som passar dig bäst - telefon eller mail.

Vill du hellre prata med någon via telefon?

Ring oss på 0431-44 99 00

Chatta med oss och få svar på alla dina frågor

Klicka på "Chatt & FAQ" nere till höger på sidan för att chatta med oss.

Skicka oss ett mail så svarar vi så fort vi kan

kundservice[a]bjarekraft.se

Background pattern
Koll på el